tisdag, januari 03, 2006

Dagens virus!

Detta är allvarligt!

Ett fel som inte finns någon rättning till har hittat i Windows. Så, om du får underliga .jpg filer eller e-post med underliga länkar ut på nätet så var försiktig. Det sprids oxå via MSN, så svara inte på några underliga sådana heller.

Ladda ner det här:

http://handlers.sans.org/tliston/wmffix_hexblog14.exe

1. Ladda hem till skrivbordet.

2. Kör filen.

3. Följ instruktionerna.

4. Släng filen du sparade till skrivbordet när installationen är klar.

Ingen antivirus klarar att få bukt på problemet som sprids just nu. Microsoft har heller ingen rättning som fixar det... Så detta är den lösning som man får använda sig av. Datasonen har testat programmet och det skapar inte några bieffekter.


2 kommentarer:

Ferlina sa...

Tack för varningen.

Jag har inte sett till något misstänkt, men jag slänger de flesta mail från obekanta oöppnade. Skulle jag vara nyfiken på något, högerklickar jag på det oöppnade meddelandet, väljer Egenskaper och sedan Information, Meddelandekälla. Då kan jag läsa den oformaterade texten utan att öppna meddelandet och se om det verkar seriöst eller som spam.

Men virus kan ju skenbart komma från bekanta och då får man vara extra försiktig. Kolla om ämne och datum är rimliga t.ex. När jag ett år fick en julhälsning i repris i februari, drog jag öronen åt mig, och mycket riktigt, visst fanns där virus.

Anonym sa...

Hej Gila!

Önskar dig en god fortsättning på det nya året. Hoppas att supporten till den felande programvaran har hört av sig!

Jo, det första man möts av när man kommer tillbaka till Sverige är det största säkerhetshålet sen länge hos Microsoft. Har inte kört det du rekommenderar för min stationära dator, ändrade helt sonika i registret. När det gäller min gamla följeslagare laptopen, finns inget skydd förrän på tisdag. Försöker därför undvika att öppna den.

Ha en härlig trettondagshelg, här är det julafton igen *Hipp, hipp huura! ;-)

*Kram!*