onsdag, november 09, 2005

Dagens press...


...av granatäpplen.
Eftersom min man åkt på prostatacancer har jag läst allt jag hittat och lite till om detta! HÄR kan du läsa mer om just granatäpplets positiva inverkan. Det finns mer om detta, och är du intresserad så sök på granatäpple eller pomgranate på Google.
Jag delar dem i fyra halvor, pressar och pillar ur kärnorna i en skål och pressar dem i en vanlig potatispress.
Bra träning för händer och armar!!

Den är jättegod! Och vill man muntra upp sig häller man i lite vodka och gör en drink Grenadine...
Kärnorna är jättegoda att tugga på också.


Skickade efter en juicepress för att få det enklare, men det var ett rejält felköp!

G-äpplena var alldeles för stora och hårda för att pressen skulle orka med.
Men den går utmärkt att pressa apelsiner med - om man orkar lyfta ner den
ur skåpet där jag ställt den nu....Den är stentung!

Har forfarande inte riktigt kläm på hur jag får bilderna dit jag vill, men det funkar väl någorlunda.

Kommer eventuellt att skriva lite om vad som händer med min man. Nu väntar han
besked från sjukhuset om en förestånde operation.










3 kommentarer:

Ferlina sa...

Verkar tungt att pressa frukterna - och dyrt. Minns inte vad juicen kostade på Göteborgs Orienthus, men så särskilt mycket, tror jag inte det var. Har du ingen orientalisk affär i närheten?
Annars är ju fruktpressen fasligt stålig. Kan du inte ha den framme? Nypressade apelsiner, som är så gott!

Det där med bilderna blir inte alltid rätt för mig heller. Ville ha tre bilder bredvid varandra sist, inte under varandra. I förhandsvisningen blev det riktigt, men inte i bloggen. Konstigt.

gila sa...

Nejdå, det är varken så tungt eller dyrt!
Köper dem för 12:90/kg och det går åt 4-5kg iveckan. Och då blir det ju ren juice. Tror att den man köper bara innehåller 40% g-juice.
Men jag skall kolla i våra butiker här, för jag vet några som har den.
Och med tanke på hur lat jag är, så blir det åtminstone lite motion...

Anonym sa...

Hejsan,
Ja, denna juice verkar smaka mycket gott och samtidigt nyttig,
samtidigt armgymnastik ;-)
och dessutom kunna göra goda drinkar :-)
Toppen fin bild du har här också.

Tänker på er, och det måste vara jobbigt med all väntan på operation osv.

Stor kram
Inger Maryissa