lördag, december 15, 2007

Dagens julgodis

Det enda julgodis jag gör och jag lyckas alltid glömma
vilken evig tid det tar! Koka långsamt i 2,5 timmar
Och man måste stå och röra hela tiden! Men nu är
det klart. En massa att bjuda på (dubbel sats)och en liten skräphög
åt mig :-) Och skulle du vilja stå och röra i flera timmar
så har du receptet här:
Morseller:
3 dl tjock grädde, 3 dl strösocker, 1 msk smör.
Koka ihop till en gul gegga. Pytsa i 1 dl kakaopulver
och 7-10 bitar ljus- eller mörk blockchoklad.
Koka under ständig omrörning på låg- medelvärme tills
geggan är tjock och grynig. Testa med att droppa lite
i kallt vatten och se om det går att forma en kula av det.
Ha tålamod och någonting att läsa...
Smeta ut geggan på smörpapper och skär i bitar.
Förvaras i kyl eller sval.
Och OM du skulle försöka - ta för 17:on inte en teflongryta
för då går det år skogen! Jag använder en rostfri kastrull
med kopparbotten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så du frestas människa, fy! :)

Hoppas Pelle sakta men säkert känner sig bättre och starkare.

*Kram!*

Anonym sa...

Ser ju godis ut. Men lilla jag har en vedervärdig tandvärk på två ställen samt en krona som "glappar" så någo kola eller dylikt är uteslutet.

Testa med att sitta på en "stegstol" om du skall röra så länge...eller en barstol. ( skulle behövas med ålderns rätt i köket samt vid strykbrädan)

Krya på er! Håller alla tummar om finns!
Agneta

Anonym sa...

Du har ingen lättvariant för micron??? har uppdaterat min dagbok idag för att visa att jag lever, vilket jag gör.......

Jobbigt för Pelle att ha det som han har det, och för dig som måste vara stark i allt detta......hoppas ni får en så fin jul som ni kan!

Harriet

http://hem.passagen.se/hno0222/

Anonym sa...

Ser riktigt gott ut.
Kommer ihåg när vi gjorde sådant när jag var barn, och jag även brukade göra när min dotter växte upp.
Ha det så gott du kan
och God Jul
Kram