torsdag, september 13, 2007

Gårdagens telefonterror

Upptäckte i går eftermiddag att telefonerna inte fungerade
när vi försökte ringa. Antingen var det bara tyst eller så
tutade det upptaget. Har telefonerna via bredband. Kollade
driftinformation på BBB's sida - inget fel i vårt område.
Ringde med min mobil till support - 20 min väntetid - och
jag har kontantkort så det hade jag ingen lust med.
Så såg jag att min revisor försökte ringa (det syntes på
displayen på min telefon) men inget hördes. Ringde upp
honom med mobilen- jaha, då tog kontantkortet slut....
Ner till OK och köpa nytt och hem och ringa igen.
Nu har allt löst sig med hjälp av datasonen
- hittade en on/offknapp på modemet, stängde av och
satte igång igen. Efter c:a 20 minuter fungerade det igen.
Nåja, nu har jag skrivit upp hur jag skall göra nästa gång
det inträffar - för det lär det väl göra!
Hann inte skriva färdigt det här i går kväll eftersom
datasonen tog över maskinen för att kolla en del för
överföringen till ny dator på söndag. Det skall bli mycket
spännande. Enligt programleverantören för mitt bokföringsprogram
skall det inte fungera i Vista, men enligt datasonen skall det
inte vara några problem.

7 kommentarer:

.:Klara:. sa...

Trist att du fick problem! IP-telefoni via bredbandet kan stöka till det ja. Det är därför vi vill att kunderna ska ha en mobil med abonnemang också som backup - kontantkort har förmågan att vara uppringda när man som bäst behöver dem. :(
Så det ska bli ny dator om jag förstått det hela rätt... spännande värre!
Ha en skön söndagkväll!

gila sa...

Allt löste sig, men jag får nog kolla kontantkortet lite oftare...
Nu är nya datorn installerad och de nödvändigaste programmen. Men foton kan jag inte överföra än. Det här är första gången jag testar. Har både gamla och nya datorn inkopplad så att datasonen kan koppla upp sig hemifrån och fortsätta jobba med den när han får tid.

Anonym sa...

Men oj vad du är tekniskt kunnig:-)

Jag kan inte IP-telefoni och vill nog inte lära mig heller.

Det går så bra med gamla vanliga Telia fast telefoni och bredbandet kopplat via modem till Telia.

Vågar mig inte på några utsvävningar:-))

Även jag har kontantkort (Comviq) för mobilen är bara en nödlösning.
Har dessutom 2 mobiler, så en är alltid laddad, både med pengar och ström, utifall.

Även om man har abonnemang så kostar det mer än det smakar.
Någon måtta får det väl ändå vara på telefonerandet och tekniska prylar som man inte behöver.

Att ringa via datorn innebär väl att den måste stå på dygnet runt??

Om man måste ringa t.ex. amublans mitt i natten...dum fråga antar jag, men när man inget begriper så blir det ju så:-))

Dessutom betalar jag El-räkning!

Lycka till med nya datorn!

Kramis från flunsadrabbad..

.:Klara:. sa...

Energi o energi... det lilla jag hade är nu putsväck kan jag lova. Ändå har jag massor av tvätt kvar och tre akvarium som behöver sitt delvattenbyte. Tror jag skippar vattenbyten idag, hinner med de två små i morgon o det stora får jag ta på tisdag. Allt går - utom bebisar och trasiga klockor - var det någon som sa. ;)

gila sa...

Agneta
Jag - tekniskt kunning? Haha :-)
Det är Micce som fixat allt!
Det är väl bara delvis IP-telefoni vad jag förstått och går via Bredbandsbolaget men går via ett jack i väggen. Så datorn behöver inte vara på - men modemet är ju alltid i gång.
Pja, det var den tekniska utläggningen jag kunde göra....
För övrigt hänvisas alla frågor till någon som begriper :-))

Klara
Vattnet hinner nog inte dunsta bort innan du hinner med!
Själv tvättade jag alla intevetvadjagskallhapåmigkläder som har hängt lite här och där under hösten. Nu är allt tvättat och struket och undanstoppat.
Hann också med att hänga med sönerna in till stan och krama Mira och Linus :-)

.:Klara:. sa...

Om det dunstar slipper jag byta så mycket så det gör absolut iiiiiiiiingenting! ;)
Sov till 9,45 idag så inga vattenbyten idag heller o nu när jag kom hem var akvarierna släckta... och inte vill jag då störa firrarna då inte... hm...
Jamen då fick du massor gjort och fulla garderober ju! Att krama barnbarn hann jag också i söndags och det tackar jag aldrig nej till. Ska få ta hand om Nora själv snart när Noramamman o Noramormorn turar till Ullared... det ser jag fram emot! Nä, måste läsa vidare sen hitta till bingen! Kramis!

Anonym sa...

Jaha ja, då fattar jag precis:-)

Tekniskt kunnig som även jag är;-)

Via modemet som är kopplat till ett uttag i väggen..hm.

Nåja, det är väl som Telias uttag i väggen då, fast utan modem, som måste stå på dygnet runt?
Låter ju begripligt?

Vad jag åsyftade i mitt förra inlägg, då jag uppenbarligen fått kortslutning i hjärnan, var den varianten där man kan ringa via datorn förutsatt att man har likadana program installerade, både mottagare och uppringare..

Hade just läst om det på Ingrid Levanders sida och satt och funderade över det. Men har glömt vad den varianten kallas.

Nåväl, alla bitar är nu på plats i hjärnkontoret..

Kramis