tisdag, maj 25, 2010

Årens arbete

De här kassarna innehåller c:a 10 års träget arbete som nu
åker ut! Allt som är äldre än 10 år behöver man inte
spara på.
Tänk att jag hållit på mer än 25 år med eget företag!
Och bara tanken på hur för mycket jobb jag tog på mig
ger mig rysningar nu.
Levde ju med det både i vaket tillstånd och när jag sov.
Men det har ju straffat sig med en enorm stresskänsla och
"vidbrändhet". Det positiva var ju att ekonomin blev
väldigt bra och jag tyckte ju det var roligt i flera år.
Men nu är det lugnare tack och lov!
Jobbar lite och njuter av att jag har tid att ta det lugnare.
Men stresskänslorna tar tydligen lång tid på sig
att lugna ner sig. Och en del dem beror ju också
på att Pelle varit så sjuk under några år.
Så nu tar jag Sertralin sedan ett halvår tillbaka
och i går var jag hos en psykolog och pratade av
mig, så till hösten skall jag börja med KBT.
Ja, jösses så lugn och fin, utåtriktad och
social jag skall bli....
F*n vet - men man skall ju inte dö nyfiken så
jag skall ju testa i alla fall :-)

5 kommentarer:

Inger Maryissa sa...

Jag känner själv till detta med problem med stresskänslor och hos mig det beror på inre stress under många år...mycket som har hänt.
och jag känner igen det som du skriver att det tar lång tid att stresskänslorna lugnar ner sig.
Kram

Agneta sa...

Ser man på! Det är så dags nu, på ålderns höst att börja med psykoterapi.
Hoppas innerligt att du får ut något av att älta ditt liv fr. starten till nu ;-)
Har jag gjort under många års tid, men inte blev jag bättre av det inte. Tvärtom. Mycket gammal skit, som jag hade glömt kom upp till ytan, helt i onödan. Svårt att lära gamla hundar att sitta!
Men då fanns inte KBT utan den gamla vanliga superjobbiga Freudianska varianten. Uch o Fy för den!
Men som du skriver, det är ju dumt att dö nyfiken och så skönt det vore om du hinner blir återställd, innan det är dags att lägga näsan i vädret;-)
KBT är ju på modet mot det mesta och jag håller tummarna för att du ska bli hjälpt av det.

På tal om hjälp, så gick det åt pipan för vår lilla sångfågel Anna i semifinalen i kväll. Inte hjälpte det att hon sjöng bra, för till finalen i ESC kom hon inte. Men livet går vidare och det får väl bli en titt på finalen i alla fall, för att se vem som vinner. Man måste ju hänga med lite i svängarna.
Nattiskramar, Agneta

gila sa...

Borde nog börjat med det för 60 år sedan...
Tror inte så mycket på det men kan det få någon ordning på min oroliga själ så är det ju bra!

Klara sa...

Hoppas att KBT hjälper dig att bli mindre stressad. För mig är Elva och skogen nog i nuläget. Sov till elva i morse och det var längesen jag sov så länge. Har nog kört lite hårt på sistone och får lugna ner mig. I helg ska jag jobba både lördag o söndag men har inte jobbat på två veckor (utom med mitt eget) så det ska gå bra. Får vila järnet när jag kommit hem. Börjar lära mig att prioritera rätt nu iaf. Kramar!

gila sa...

Verkar inte som om jag kunde få nog av lugn och ro. Men det är väl många års stress som behöver nerkylning!