tisdag, januari 09, 2007

Uppdrag från Ferlina

Det här trodde jag då aldrig att jag skulle ta itu med!

Men - här är den!

1. Hur länge har du bloggat?
Började 05 november 2005

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Som dagböcker ungefär. Började väl inte titta så mycket på bloggar innan jag började själv.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Mimos och Ferlinas :-)

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Jotack – de motsvarar min bloggadress – litevarje – och så har det fortsatt!

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
4-5 st – Både bloggar och dagböcker – se spalten till höger.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
100% Beror väl på att jag inte ger mig tid att kolla bloggar. Arbete tar bort alldeles för mycket av fritiden…

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Ingen aning.

8 Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Kan inte komma på någon som liknar min.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Ungarna tycker det är kul att gamla mamma håller igång och Pelle gillar det frånsett att jag inte
håller honom så mycket sällskap på kvällarna som han vill…

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Inte en aning. Skulle uppskatta om jag själv visste om jag var mig själv ...

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Ja det har jag.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Aldrig om saker som rör mina närmaste och som jag inte fått tillåtelse till.
Pelles sjukdom hade jag hans ok att blogga om.
Och en hel del annat eftersom jag inte är intresserad av det.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Jatack – lite bekräftelse tackar jag inte nej till – samma som med hemsidan. Varför hålla på
så här om man inte vill ha det?

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till en viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Har träffat en del, men det var före de eller jag började blogga.

16. Kan det vara “skadligt” att blogga?
Det enda jag kan komma på är att jag vrider till benen så att fötterna somnar när jag sitter här
och skriver….

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Nej, inte hittills – men så är jag väl ingen att reta sig på heller = lite lagom menlös sisådär.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nix!

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Bara att jag blir så himla irriterad när den inte fungerar.

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Vem vet? Inte otänkbart.

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Ja, det tror jag i och med att alla nu kan säga sin mening så att alla kan läsa och kommentera.
Fast jag misstänker att min blogg inte bidrar till någon större inverkan!

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Enkelt och roligt. Lätt att sätta in bilder, kommentera och skicka iväg.
Höll på med en slags dagbok på hemsidan,
gilas gnäll & glädje
men kom på att det faktiskt var roligare att blogga.

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Trevlig sysselsättning att besöka de jag gillar !

Puuuh! Nu är det klart och jag har också hunnit ut och räddat soptunnan
som var på väg att blåsa in till grannen!

Det här skulle jag ju egentligen skicka vidare - problemet är det att jag inte
har några att skicka till....

1 kommentar:

Ferlina sa...

Tack, snälla Gila, för att du tog dig tid!
Jag har legat på sjukhus igen några dagar. Surfade på mobilen och läste dina svar. Jag försökte kommentera, men det gick inte. Bättre sent än aldrig, dock.