lördag, december 10, 2005

Dagens resultat

Ja, så här blev det. Nu skall jag bara försöka att inte äta upp det.....
Och här kommer receptet på "Morseller":

Morseller
3 dl tjock grädde
3 dl strösocker
1 msk smör
Koka ihop till en gul gegga

1 dl kakaopulver
7-10 bitar ljus blockchoklad
(eller byt ut några bitar mot mörk - smaksak).

Rör i och koka under ständig omrörning på
låg – medelvärme.
tills geggan är tjock och lite grynig.

Testa med att droppa litei ett glas kallt vatten
och se om det går att forma en kula av det.

Smeta ut geggan på smörpapper och skär i bitar
innan den stelnat helt.

Förvaras i kyl eller sval.
Och - använd INTE teflongryta - har gjort det
och det gick åt skogen!
Jag har använt en rostfri kastrull med kopparbotten.

2 kommentarer:

Ferlina sa...

Mmm. Låter gott. Skulle kanske pröva.

Det var längesedan jag gjorde något mer avancerat än att smälta ihop blockchoklad och nougat och gjuta i fina formar.

Anonym sa...

*Iiiiisch!*
Din fresterska där!!!
Nä, nä, inget för undertecknad. Du hör väl hur jag försöker intala mig själv på den rätta vägen *fniss!*

*Kram!*